A&D Nieuws

Op deze pagina vindt u diverse artikelen die door de medewerkers van A&D Totaal geschreven zijn. Dit kunnen interessante ontwikkelingen zijn voor uw branche, maar het kunnen ook leuke anekdotes zijn over een recente gebeurtenis. Houd deze pagina dus in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

« Terug naar overzicht

Samen duurzaam leven en ondernemen

Door: A&D Totaal
26-06-2019

De laatste jaren staat het nieuws er bol van: verontrustende berichten over het klimaat en de gevolgen voor de natuur. Kunnen we de gevolgen samen voorkomen?

Dolfijnen en walvissen met een maag vol plastic, planten- en diersoorten die uitgestorven zijn of binnenkort zullen uitsterven, gletsjers die massaal smelten, landen zonder voedsel en schoon drinkwater, ga zo maar door.

Nu zijn we bij A&D Totaal optimisten en geen doemdenkers, maar we sluiten onze ogen niet voor de werkelijkheid dat de gevolgen op korte en lange termijn groot zullen zijn als we als samenleving zo verdergaan. Gevolgen van wat wij in het leven iedere dag doen. Een goed begin doet volgen en dat is dan ook het doel van deze blog.

Wat we al teweeggebracht hebben
In het boek ‘Sapiens: A Brief History of Humankind’ (Harari, 2017), wordt het beeld duidelijk geschetst: de mensheid heeft  een enorme invloed gehad op het planten- en dierenrijk. Alleen al in Australië heeft ongeveer 45.000 jaar geleden de komst van de Homo Sapiens er zeer waarschijnlijk voor gezorgd dat binnen een paar duizend jaar na hun komst 23 van de 24 landdieren boven de 45 kilogram zijn uitgestorven. Het Australië van nu is daarmee compleet anders dan het 45.000 jaar geleden was. Soortgelijke onderzoeken tonen vergelijkbare resultaten aan uit elders in de wereld. Ook nu zijn we bezig met het uitroeien van vele planten- en dierensoorten. Waar sommigen het klimaat de schuld geven, zijn de deskundigen het er inmiddels wel over eens dat de mensheid oorzaak nummer 1 is. Het verleden kunnen we niet meer veranderen, de toekomst wel.

Wat wordt er al gedaan?
Gelukkig is er ook een select aantal positieve berichten te vermelden. Bijvoorbeeld over een klein toenemend aantal leeuwen in India en tijgers in Azië, heffingen op plastic tasjes, de opkomst van groene energie en het groeiende aanbod van biologische producten. Deze positieve berichten en ontwikkelingen zijn er echter nog lang niet genoeg, als wij als mens niet massaal bewust worden van onze acties en de gevolgen ervan. Het individu dat wel duurzaam handelt, kan het idee hebben dat hij/zij in de minderheid is. Goede resultaten zullen we pas behalen als deze mensen structureel in de meerderheid komen. Dit bereiken we pas wanneer de bewustwording bij mensen zelf vergroot wordt. Hoewel de politiek op regionaal, nationaal en internationaal niveau wel inspanningen levert met regels en richtlijnen, is dit nog steeds onvoldoende.

Bewustwording: welke keuzes maakt u?
In deze blog willen we u een reeks voorbeelden voorleggen waarop uzelf invloed heeft. Hiermee willen we bewustwording creëren. Voor uzelf, maar nog veel belangrijker: om te delen met de mensen om u heen en deze manier van denken over te brengen op volgende generaties. We stellen u hieronder enkele vragen, met als doel u te prikkelen om eens na te denken wat u en uw bedrijf al relatief eenvoudig structureel kunnen veranderen. We noemen ze voor het gemak de “7 V’s”:

  • Vervoer
    • Pakt u weleens de fiets in plaats van de auto?
    • Kunt u carpoolen met collega’s? Doet u dit ook?
    • Kunt u thuiswerken?
  • Verlichting
    • Stoort u zich ook aan bedrijven die dag en nacht reclameverlichting aan hebben staan?
    • Is het nodig om ’s nachts reclameverlichting of kantoorlichten aan te hebben staan?
    • Heeft u LED-lampen, waarmee u energie bespaart?
  • Verwarming
    • Ziet u weleens collega’s in een T-shirt die klagen dat het binnen te koud is?
    • Is die terrasheater echt noodzakelijk of volstaat een warme trui of een kleedje?
  • Verpakkingen
    • Stoort u zich ook aan de vele onnodige verpakkingen van supermarktketens?
    • Weet u dat supermarktketens dit blijven doen, zolang wij deze producten blijven kopen?
  • Vuilnis
    • Scheidt u afval structureel?
    • Dient u alles weg te gooien?
    • Wat kan worden hergebruikt?
  • Voedsel
    • Kiest u al bewust voor bepaalde producten die minder invloed hebben op de natuur?
    • Gooit u veel voedsel weg?
  • Vrije tijd
    • Koopt u vaak nieuwe kleding?
    • Staat u in de rij om steeds de nieuwste telefoon aan te schaffen?

We zijn verwend
We zijn ons ervan bewust dat sommige keuzes onoverkomelijk zijn om met de huidige maatschappij mee te gaan. We zijn als mensheid verwend door technologie en vooruitgang. We denken niet meer zonder te kunnen, terwijl het tegendeel vaak waar is. Niet alle technologie en zogenaamde vooruitgang heeft ons gelukkiger gemaakt. We hebben het heel ver geschopt zonder.

Ook kunnen keuzes voor het milieu negatief uitpakken voor uw eigen portemonnee, denk aan het kopen van biologische producten. Maar als we massaal meer voor het milieu kiezen, zullen producten en diensten die het milieu ten goede komen goedkoper worden. De meeste milieubesparende maatregelen zijn bovendien direct voordelig voor uw eigen portemonnee, denk aan: LED-lampen, zonnepanelen, minder vlees en vis eten, afval scheiden, etc. Milieubewust leven heeft veel meer voordelen dan nadelen. Zeker voor de lange termijn, voor toekomstige generaties.

Om echte verandering in gang te zetten, zullen we in onze gedachtepatronen grote veranderingen teweeg moeten brengen.

Inzet A&D Totaal
U zult wellicht denken: ‘Wat is dit een rare plek om zo’n blog te plaatsen en wie is A&D Totaal om hierover te oordelen?’. Als A&D Totaal hebben we echter de keuze gemaakt om onze kernwaarden actief uit te dragen. Het minste dat we kunnen doen is als bedrijf ons beste beentje voor zetten.

A&D Totaal gaat verder onderzoeken hoe dit structureel vorm kan krijgen. Niet alleen voor A&D Totaal zelf, maar ook voor andere bedrijven die bereid zijn om samen het goede voorbeeld te geven. Dit resulteert hopelijk in een samenwerkingsverband van bedrijven dat gezamenlijke doelen stelt, deze meetbaar maakt en de resultaten openbaar maakt. Bent u of is uw bedrijf geïnteresseerd om hieraan deel te nemen? Laat het ons weten.