Didactisch plan

Het didactisch plan

E-learningmodules worden logischerwijs ontwikkeld om kennis over te dragen, inzicht te verschaffen en zo nodig voor te bereiden op het leren van vaardigheden. Zonder een goed didactisch plan, kan een e-learningmodule het doel voorbijgaan of niet het maximale leereffect bereiken bij een cursist. Daarom is het opstellen van een didactisch plan volgens de laatste onderwijskundige inzichten de basis van uw e-learningmodule. In een didactisch plan zullen onder andere de volgende zaken aan bod komen:

  • bepalen van de doelgroep;
  • bepalen van de beginsituatie (kennis, inzicht en vaardigheden); 
  • de uiteindelijke leerdoelen;
  • bepalen van de geschikte inzet van media;
  • benodigde interactie.

Uiteindelijk komt hier een didactisch plan uit voort, die als leidraad dient voor de ontwikkeling van de inhoud.

Het belang van een didactisch plan is enorm en zal altijd de basis zijn van het traject. De effectiviteit van de e-learningmodule is hiervan afhankelijk en is niet succesvol wanneer:

  • de doelgroep niet bereikt wordt (door bijvoorbeeld een te hoge of lage moeilijkheidsgraad of verkeerde keuze van instructiekanalen); 
  • wanneer het instapniveau te hoog of te laag wordt ingeschat;
  • wanneer geen of de verkeerde leerdoelen geformuleerd worden;
  • wanneer media ingezet worden die ongeschikt zijn voor de doelgroep;
  • wanneer motivatie beperkt is door geringe aanwezigheid van interactie.